Απόσπασμα από την εισαγωγή.
Ο μονόλογος Υπάρχει επίσης βασίζεται καταρχήν στην αντιφατική σχέση που είχε ο ποιητής Paul Celan (1920-1970) με τον φιλόσοφο Theodor Adorno (1903-1969). Μελανό σημείο στη σχέση τους, ο πολύ γνωστός αφορισμός του Adorno ότι «κάθε ποίηση μετά το Άουσβιτς είναι βαρβαρική». Κεντρικό γεγονός, μία συνάντηση που δεν έγινε τελικά ποτέ. Αν και ο κοινός τους φίλος Peter Szondi, είχε μεσολαβήσει να συναντηθούν, το 1959, η συνάντηση δεν πραγματοποιήθηκε με υπαιτιότητα του Celan. Στη θέση αυτής της συνάντησης, ο Celan έγραψε τη Συνομιλία στα βουνά, ενώ αναφορά σε αυτή, υπάρχει και στον Μεσημβρινό, το περίφημο κείμενο που εκφώνησε κατά τη βράβευσή του με το βραβείο Büchner (1960). Και οι δύο, είναι στοιχειωμένοι από τον παραλογισμό του φασισμού, το εβραϊκό και το πυρηνικό ολοκαύτωμα. O Adorno αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη Γερμανία το 1933, ενώ η μοίρα του Celan ήταν ακόμα πιο τραγική: οι γονείς του δολοφονήθηκαν, ο ίδιος εκδιώχτηκε, φυλακίστηκε, άλλαξε διαδοχικά πατρίδες. Οι ανυπόστατες κατηγορίες από περί λογοκλοπής από την Claire Goll, χήρα του ποιητή Yvan Goll, επιδείνωσαν την ψυχική του υγεία και η μη δημόσια υποστήριξή του από τον Adorno, επέδρασε αρνητικά στην ήδη τεταμένη σχέση τους.
Ο μονόλογος Υπάρχει επίσης, με αφορμή το γεγονός της μη συνάντησής του ποιητή με τοn φιλόσοφο, επιχειρεί να αποδώσει την τραγική φύση του ποιητή ο οποίος, μοιραία λυγίζει, όταν η ποίησή του καλείται να εκφράσει το ανείπωτο, το ριζικά κακό, όταν πλέον δεν έχει παρά να απευθυνθεί στο τέταρτο πρόσωπο.
Η παρούσα έκδοση πραγματοποιείται με αφορμή την παρουσίαση του έργου Υπάρχει Επίσης στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος στο πλαίσιο του θεματικού κύκλου «Λέξεις επί σκηνής» (Mots en scène )
Θωμάς Συμεωνίδης
Θωμάς Συμεωνίδης - Υπάρχει επίσης: Βασισμένο στη ζωή και στο έργο του Paul Celan – Εκδόσεις Γαβριηλίδης, 2017