To 1927 Art Space υποδέχεται αυτό το φθινόπωρο τον φωτογράφο Πολύβιο Ανεμογιάννη και παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας Far East.
Πρόκειται για ένα οδοιπορικό στις λαϊκές γειτονιές του ανατολικού Παρισιού που οι εκατομμύρια επισκέπτες της ‘‘Πόλης του Φωτός’’ δεν βλέπουν ποτέ.
Η έκθεση θα πλαισιωθεί με προβολή βίντεο με την μουσική του Jak Belghit και ποιήματα τα οποία θα απαγγείλει η ηθοποιός Δήμητρα Κοντού.
Αστικά τοπία και πορτραίτα των κατοίκων εναλλάσσονται, αποτυπώνοντας τις ριζικές κοινωνικές αλλαγές που παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια σε αυτές τις περιοχές και την περιθωριοποίηση των κατοίκων που ζουν σε αυτές.
Ο ίδιος γράφει: Βλέπω το Παρίσι σαν μια πόλη χωρισμένη στα δύο: Δυτικά, η πλούσια πόλη του φωτός με τους λαμπερούς δρόμους της, τον Πύργο του Άιφελ, τα Ηλύσια Πεδία … Ανατολικά, οι λαϊκές συνοικίες. Είναι σαν δύο τεκτονικές πλάκες που συγκρούονται, με την δυτική να σπρώχνει την ανατολική. Φωτογραφίζω τα ανατολικά διαμερίσματα και προάστια του Παρισιού εδώ και τριάντα πέντε χρόνια, από τότε που εγκαταστάθηκα στη Γαλλία. Είναι γειτονιές άρρηκτα δεμένες με την Ιστορία αυτής της χώρας. Ο πληθυσμός αυτών των προαστίων (ως επί το πλείστον λαϊκά στρώματα και εθνικές μειονότητες) δέχεται μια αφάνταστη οικονομική και κοινωνική πίεση. Αντικαθίσταται σταδιακά από πιο εύπορες κοινωνικές τάξεις που φεύγουν από το Παρίσι λόγω ακρίβειας και εγκαθίστανται σε αυτές τις πρώην φτωχογειτονιές. Μοντέρνα απρόσωπα συμπλέγματα πολυκατοικιών και ουρανοξυστών ξεφυτρώνουν παντού ανεβάζοντας τις τιμές, υποχρεώνοντας έτσι τους κατοίκους να τα εγκαταλείψουν προοδευτικά για να ψάξουν νέες γειτονιές, ακόμη πιο μακριά.
Είναι μια πολιτική “αστικού εξευγενισμού” που βλέπουμε σε πολλές πόλεις του δυτικού κόσμου. Ο ακροδεξιός υποψήφιος Ερίκ Ζεμούρ στην προεκλογική του εκστρατεία χρησιμοποίησε τον όρο ”Η μεγάλη αντικατάσταση” θέλοντας να πει ότι στη Γαλλία και στην Ευρώπη λευκοί αντικαθίστανται από μετανάστες. Με το Far East δείχνω ότι η αληθινή ”Μεγάλη Αντικατάσταση” είναι αυτή των κατώτερων λαϊκών στρωμάτων που βλέπουν τα σπίτια και τις γειτονιές τους να εξαφανίζονται εξαιτίας των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών με κερδοσκοπικά κίνητρα.
Η Ακτίνα Σταθάκη, επιμελήτρια της έκθεσης και δημιουργός του Art Space, αναλύει με τη σειρά της το επιμελητικό σκεπτικό του Far East και την επιλογή της να συμπεριλάβει την συγκεκριμένη έκθεση στο ετήσιο πρόγραμμα του χώρου:
Η έκθεση αποτελεί συνέχεια της θεματικής LAND RIGHTS 1 & 2 που μας απασχόλησε στο 1927 art space κατα την περίοδο 2022-2023. Στο δεύτερο μέρος της θεματικής (Άνοιξη 2023) επικεντρωθήκαμε στο θέμα του δικαιώματος στην πόλη – ποιοι έχουν δικαίωμα να σχεδιάσουν, να οραματιστούν την πόλη και για ποιούς; – πώς η πόλη συνομιλεί με τη φύση; – πώς η πόλη “αλλάζει χέρια” μέσω πολιτικών ιδιωτικοποίησης και πρακτικών εξευγενισμού και τί σημαίνει αυτό για τους κατοίκους της; Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η συνεργασία με τον Πολύβιο Ανεμογιάννη μας δίνει την ευκαιρία να στοχαστούμε πάνω σε ένα θέμα που απασχολεί εξίσου τους κατοίκους της Αθήνας, όσο και του Παρισιού και τόσων άλλων δυτικών μεγαλουπόλεων: μια πόλη που αλλάζει ερήμην των κατοίκων της προσπερνώντας ζωές, μνήμες και βιωμένες εμπειρίες. Το Far East, μια ασπρόμαυρη σειρά φωτογραφιών-ντοκουμέντο πλαισιωμένων απο τη μουσική του Jak Belghit, ενός μουσικού του δρόμου με τον οποίο ο φωτογράφος έχει χτίσει μια σταθερή συνεργασία, αποτελεί μια μελαγχολική ελεγεία μια πόλης σε μετάβαση και ενα φόρο τιμής στους ανθρώπους της.
Βιογραφικό του Πολύβιου Ανεμογιάννη:
Ο Πολύβιος Ανεμογιάννης γεννήθηκε στις Σέρρες το 1960 και έζησε τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια σε διάφορες πόλεις στην Ελλάδα και την Κύπρο. Στα 18 του έφυγε για σπουδές στην Μεγάλη Βρετανία κι έπειτα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μετά το τέλος των σπουδών του στο Πανεπιστήμιο της Columbia – Missouri το 1984, εγκαθίσταται στη Βοστώνη και στη συνέχεια στο New Haven όπου αρχίζει να εργάζεται στον Τύπο.
Ξεκινά να φωτογραφίζει σε ηλικία 24 ετών στους δρόμους της Νέας Υόρκης αλλά και στα πολλά ταξίδια του στην Αμερική, το Μεξικό, τη Τζαμάικα, τη Σενεγάλη, την Τσεχοσλοβακία…
Το 1989 εγκαθίσταται στο Παρίσι, όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα. Έχει συνεργαστεί ως ανεξάρτητος φωτορεπόρτερ με πολλές εφημερίδες και περιοδικά (Libération, La Vie, Καθημερινή, L’Obs, Le Point, Marianne…) και έχει δημοσιεύσει στον Τύπο πολλές σειρές πάνω στην επικαιρότητα, τις διαδηλώσεις στη Γαλλία και άλλα πολιτικά και κοινωνικά θέματα.
Από το 2019 είναι μέλος του πρακτορείου φωτογράφων Hans Lucas.
Προηγούμενες Εκθέσεις:
La Fugacité du bonheur :
- Φεστιβάλ Images d’ici et d’ailleurs, Carpentras (Γαλλία), Καλοκαίρι 2022
- Φεστιβάλ Photodoc, Παρίσι, Μάιος 2022
3X traversées, Μεταλλάξεις του αστικού τοπίου. Vidéo Projection – Performance γύρω από τρεις φωτογραφικές σειρές: Νέα Υόρκη (1989), Paris Far East (2017-2022), Αθήνα – Ακατέργαστο διαμάντι (2013-2018), XPRMNTL, Παρίσι, Μάρτιος 2022
L’autre, Φεστιβάλ Photodoc, Παρίσι, Νοέμβριος 2020
Πράγα 1989, Η Βελούδινη Επανάσταση, Τσέχικο Κέντρο Αθήνας, Νοέμβριος 2019
Αθήνα – Ακατέργαστο διαμάντι :
- Le Printemps des photographes Sète (Γαλλία), Ιούνιος 2019
- Ελληνικό Σπίτι, Παρίσι, Νοέμβριος 2019
Réflexions, La poésie d’une ville:
- Carousel du Louvre, Οκτώβριος 2022
- Agence G. Rechak, Παρίσι, Οκτώβριος 2018
- Le Progrès, Παρίσι, Σεπτέμβριος – Νοέμβριος 2017
- Galerie 22, Παρίσι, Απρίλιος 2017
Ma ville en blanc et en noir, Δημαρχείο του 3ου Διαμερίσματος, Παρίσι, Σεπτέμβριος
2018
Paris – Athènes, Le Progrès, Παρίσι, Ιανουάριος 2016
Les gens du 3ème, Δημαρχείο του 3ου Διαμερίσματος, Παρίσι, Σεπτέμβριος 2015
Sites: https://hanslucas.com/panemoyannis/photo και https://polyvios-images.jimdo.com
Instagram: https://www.instagram.com/polyvios_a/
Email: polyvios.a@gmail.com
Πληροφορίες:
1927 Art Space | Διεύθυνση: Κυψέλης 35, Πρώτος όροφος, Κυψέλη
Εγκαίνια: 19 Οκτωβρίου, από τις 18:00
Ώρες Λειτουργίας: καθημερινες (πεμ-παρ-δευτ) 6-9, Σαβ-Κυρ 4-8μμ
Τηλέφωνο: 2114140970
Εmail:1927bts@gmail.com
Επικοινωνία: Κατερίνα Π. Τριχιά – katerina.p.trichia@gmail.com