I
Η ΣΤΕΛΛΑ ΠΑΕΙ ΣΤΟΝ ΚΙΜΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
( Οι τρεις σας)
Πιστεύουν όμως πως το ξετραχιλισμένο αυτό γύναιο που
παρουσίασαν, η γυναίκα που δεν θέλει να παντρευτεί για
να ’χει το ελεύθερο να γλεντάει τη ζωή της, είναι ένας
χαρακτήρας; Πιστεύουν πως η προσπάθειά της, η «πάλη»
της να προασπίσει μια ανήθικη, μια διεστραμμένη ασυδοσία
μπορεί να κινήσει τη συμπάθεια και το θαυμασμό, ή πως
το μαχαίρωμά της από έναν αλήτη είναι τραγωδία;
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΟΣΧΟΒΑΚΗΣ: ΣΤΕΛΛΑ,
ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΤΕΧΝΗΣ [1955]
Στις «Κούκλες», στο στρατώνα ή στο λιμάνι,
στις ερημιές ή μες στ’ ανθρωπομάνι…
Πλάνα σε χαμηλές γρήγορες πτήσεις
τις φέρνουν στο πανί για να τις ζήσεις.
Κι οι δυο μελαχρινές, μόνες στη λύπη·
κι οι δυο σαν αυτές που ο θεός απολείπει.
Σε δρόμους, σ’ αμμουδιές ή καφενεία,
σε σπίτια που ήταν κάποτε πορνεία.
Μια προσδοκία τους ακόμη επιμένει·
μια τρέλα, πες, κόντρα στην ειμαρμένη.
Ίσως μ’ αυτές συμπρωταγωνιστήσεις
σ’ όποια ζωή θα σκεφτείς να παραστήσεις·
ζωή που η ευδοκία των άλλων θα της λείπει·
μια στρέλλα, πες, κόντρα στη χαρμολύπη.
II
ΕΥΔΟΚΙΑ
(ερώτηση)
Λοχία,
αφού και χωρίς νταβατζή θα την είχαν όλοι,
κι αφού με δυο κατοστάρικα την είχες όλη…
III
ΣΤΡΕΛΛΑ
(σαν)
Τον γύρευες
σαν Λεωνίδα,
τον πήρες
σαν κάτι,
τον είχες
σαν Στρέλλα,
τον γνώρισες
σαν γιό σου·
ο γιός σου
ο Λεωνίδας.
Τον άφησες
σαν τι;
Γύρισες
και τον ήθελες
σαν όλα.
Ο Νίκος Ι. Τζώρτζης κατάγεται από την Κριτσά. Γεννήθηκε στον παρακείμενο Άγιο Νικόλαο Λασιθίου Κρήτης, όπου κατοικεί και εργάζεται. Η πέμπτη ποιητική του συλλογή τιτλοφορείται: Αναψηλάφηση, Β΄ (Κέδρος).