βράχια σκόρπισε
το θεϊκό ζευγάρι,
οχτώ σύννεφα.
scattered rocks
of the divine couple,
eight clouds above
μη συνεχίζεις,
ψιθύρισε το δέντρο
ιερό βήμα
uncontinuous path
the tree whispers
following your sacred step
πέτρινες μάσκες
θλιμμένα χαμόγελα
σκόνταψα πάνω.
masks of stone
I stumpled upon
smilling in sorrow
σβηστό φανάρι
την ομίχλη κράτησε
μυστική σκάλα
no light ahead
the fog held
a secret staircase
υγρός ουρανός
ανάποδα κύλησε,
τα φύλλα σιωπούν
our liquid sky
rolled upwards in the horizon,
silent leaves moving
σε αναμονή
παιχνίδι δίχως τέλος,
μια κίνηση ματ
waiting
an endless game
in matte motion
κοντά στη λήθη
ακίνητες οι ώρες,
κάτι κρατούσες
closer to oblivion
the hours are still,
holding your present
κατεβαίνοντας
καταπίνεις τον χρόνο,
ίσως γυρίσει.
going down
you swallow time,
will it return?
“Στιγμές στο Φως” είναι η οπτική μου ιστορία που λαμβάνεται από όλες τις αισθήσεις. Η απλότητα της χρήσης camera obscura συνδυάζεται καλά με μια ιδέα που ονομάζω «Οπτική διέγερση και μυαλό χωρίς σκέψη». Παρόμοια με το πνεύμα του Zen, το κενό κουτί με τη μαύρη τρύπα αλλά ακόμη και ο αισθητήρας μιας ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής, γίνονται χώροι, όπου το φως και τα συναισθήματα, το εσωτερικό και το εξωτερικό περιβάλλον συναντιούνται.
Γίνομαι το αντικείμενο που ζωγραφίζεται από το φως.
Edward Levinson
Μια σημείωση για την “camera obscura”.
Η camera obscura( Pinhole φωτογραφία) χρησιμοποιεί μια απλή τρύπα για να περάσει το φως στην κάμερα, αντί για έναν αιχμηρό φακό γυαλιού, δημιουργώντας έτσι πιο απαλές εικόνες. Το μικρό διάφραγμα οπών, απαιτεί μεγάλο χρόνο έκθεσης για την καταγραφή εικόνων, εμπλουτίζοντας τες με κίνηση και εκπληκτικές παρατηρήσεις σχετικά με το χρόνο και τον τόπο.
Moments in the Light is my visual story received through all the senses. The simplicity of using pinhole cameras blends well with a concept I call ‘Visual Stimulation and the Unthinking Mind’. Similar to the spirit of Zen, the empty black pinhole “box” and even the sensor of a digital camera, are spaces where light and feelings, inner and outer environments come together. I become the object that is painted by the light.
Edward Levinson
A note about pinhole photography:
Pinhole photography uses a simple pinhole to let the light into the camera, rather than a sharp glass lens, thus creating softer images. The small pinhole aperture requires a long exposure time to record images, filling them with movement and surprising observations about time and place.
http://www.edophoto.com (fine art pinhole photography and photo library site)
http://www.edophoto.com/movies.html (Movie news, links, trailers and more!)
Maria Papatzelou
Graduate of the School of Fine Arts of Thessaloniki, a visual artist, scenographer, co-curator of international art projects, radio producer of @ Art in the City, www.entropiaradio.gr and art teacher in Secondary Education. She lives and works in Thessaloniki. She has participated in many group exhibitions, in Greece and abroad (India, London, Kobe , Excellent Prize in International Art Exchange Exhibition Kobe 2017, 2018, 2019 and Kyoto, Japan) and has presented 6 solo exhibitions. She writes Haiku poetry and her first book “Inner Connections of the Liquid Sky” was published in Japan, with translation and comments by Professor Mr. Masashi Nakamura.
She is a member of Theater Maiotron since 1994.